Een woon-werkafstand van 7 kilometer is meestal goed te overbruggen met de fiets. Met een e-bike wordt zelfs een afstand van zo’n 15 kilometer gemakkelijk haalbaar. Toch kiezen veel medewerkers die binnen fietsafstand wonen vaak nog voor de auto. Als werkgever ligt hier een mooie kans! Meer collega’s op de fiets levert namelijk winst op voor vitaliteit, productiviteit en inzetbaarheid. Daarnaast ben je als werkgever sinds 1 juli 2024 verplicht om de Werkgerelateerde Personenmobiliteit (WPW) in kaart te brengen. Daarom helpt toertje niet alleen met het inzichtelijk maken van al deze fietskilometers, we helpen je ook met onze beste tips om meer werknemers op de fiets te krijgen.
De meeste kans op succes bereik je met jouw bedrijf door meerdere maatregelen te combineren, zoals een hogere vergoeding per gefietste kilometer, een kleedruimte voor fietsers en bijvoorbeeld een interne bewustwordingscampagne. Met deze tips geef je jouw medewerkers een beetje extra windmee:
- Zorg voor een kwalitatieve, overdekte fietsenstalling met ruimte voor onder andere bakfietsen en fietsen met een krat.
- Zorg voor oplaadpunten voor e-bikes.
- Kleedruimtes en douches zijn een echte must!
- Creëer een plek waar medewerkers hun fietskleding, schoenen en eventueel natte handdoeken veilig kunnen opbergen en drogen.
- Een kleine inspanning, groot effect: plaats een degelijke fietspomp, een reparatieset en eventueel wat gereedschap.
- Laat regelmatig een fietsenmaker langskomen voor onderhoud, kleine reparaties of bijvoorbeeld een winterbeurt.
- Bied medewerkers de mogelijkheid om voor zakelijke ritten een deelauto te gebruiken. Zo kunnen ze 's ochtends toch gewoon op de fiets komen.
Beleid en regelingen voor fietsstimulering
Bied medewerkers een vergoeding per gefietste kilometer (of verhoog de bestaande vergoeding) of geef een rentevrije lening voor de aanschaf van een e-bike. Voor veel bedrijven is het interessant om een fietsenplan te introduceren waarmee medewerkers met belastingvoordeel een (e-)fiets kunnen aanschaffen. Een fiets leasen van de zaak is ook een goede optie!
Communicatie en acties
- Moedig medewerkers aan om niet per se dagelijks te fietsen: zelfs één of twee dagen per week is al waardevol!
- Beloon fietsende medewerkers met leuke gadgets zoals een fietsshirt, bidon of fietstas.
- Zet fietsende collega's in de spotlight, bijvoorbeeld via interviews of video’s op het intranet.
- Maak gebruik van bestaande campagnes zoals rij2op5 of de Fiets naar je werk-dag.
- Organiseer een e-bike probeeractie waarbij medewerkers een week of twee een e-bike kunnen testen voor hun woon-werkverkeer. Bij een positieve ervaring kunnen ze daarna vaak met korting een e-bike aanschaffen. Diverse (grote) fietsmerken kunnen zo’n probeeractie voor u regelen.
- Ga het gesprek aan met medewerkers die op fietsafstand wonen maar toch de auto nemen. Wat zouden zij nodig hebben om (vaker) voor de fiets te kiezen? Een persoonlijke aanpak werkt vaak het beste.
- Organiseer een interne competitie via toertje waarbij teams bijvoorbeeld zoveel mogelijk fietsritten of kilometers proberen te maken.
- Plan fietsgerelateerde activiteiten, zoals een toertocht voor medewerkers (en eventueel klanten), een wielren-clinic of een spinningmarathon.
- Houd een fotowedstrijd: wie maakt de mooiste, spannendste of meest verrassende foto tijdens zijn woon-werkfietstocht?
Meer weten over hoe toertje jouw bedrijf hierbij kan helpen? Bekijk de pagina voor bedrijven en kom in beweging.